Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur vill ni kategorisera inlägg på Kundo?

Hej!

Idag finns det två sätt att kategorisera inlägg på Kundo:

  • Med kategorier som visas på forumets startsida (vanligtvis fråga, förslag, problem, beröm)
  • Med taggar där ni själva väljer vilka taggar som ska finnas. Taggarna kan vara publika för besökare eller privata bara för redaktörer.

Vi vill se över hur kategorisering med taggar fungerar på Kundo. Därför uppskattar vi mycket om du vill hjälpa oss genom att beskriva hur just era behov ser ut.

  1. Hur använder ni taggar idag?
  2. Vilka förbättringar skulle göra taggarna nyttigare eller enklare att använda för er?

Stort tack för din hjälp!

Björn Lilja VD Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Bra att ni ser över denna funktion!
    Vi prioriterar (tyvärr) inte att lägga tid på taggning, utan fokuserar helt på att besvara kundens frågor. Dessutom tycker vi att sökfunktionen när man letar efter tidigare inlägg i samma ämne fungerar rätt OK, vilket inte gett oss motiv nog att tagga i någon större utsträckning...

    Vår målsättning på lite längre sikt är dock att tagga, kategorisera och "vårda" vårt forum mera, så om funktionerna förenklas och förbättras är det självklart av godo även för oss!

    Återkommer om vi kommer på något mer specifikt som vi skulle vilja ha ändring på!

    Kör hårt med utvecklingen!

    Klas Bringert
  • Hej Björn!
    Kul att ni alltid strävar efter förbättring smile

    Vi jobbar ganska aktivt med taggar.
    Främst som ett mätverktyg då vi kan se vilka trådar som är hetast.

    Jag kan i skrivande stund inte komma på något jag saknar, vi är supernöjda!

    Tomas
    1. Vi använder taggar dels som ett statistikverktyg och dels som ett sorterande verktyg för att vi och andra inom organisationen lätt ska hitta inlägg om till exempel ett program.
    2. Jag önskar 1. att det vore möjligt att använda förutbestämda taggar så att en kan hålla koll på dem. 2. Autocomplete vid TAB. 3. Gömma taggarna för vissa redaktörer
    Tommie
    1. Vi använder taggar för att dels kategorisera ärendets natur, dvs. en förfrågan FÖRE ett köp eller en rådgivning EFTER ett köp samt för att kategorisera vad ärendet gäller, dvs. en produkt/tjänste-kod.

    2. Det hade varit användbart att kunna skapa statistik-mallar där enskilda (eller specifika) taggar kunnat sammanställas på en sida eller i en regelbunden rapport för uppföljning. T.ex. har vi intresse av att se kategoriseringsfördelning mellan olika specifika taggar på regelbunden basis.

    med vänliga hälsningar,

    Erik
  • Generellt taggande för statistik med mera
    Vi började ambitiöst med att tagga allt, och rätt specifikt. Gav rolig statistik, men var inte så användbart, i synnerhet eftersom vissa taggar blev dubletter, så att det t ex kunde finnas en tagg som hette Androidappen och en annan som hette Play för Android.

    Det problemet kanske går att minimera genom möjlighet att slå samman taggar? Och gärna att ha en funktion där man rensar bort alla taggar av en viss sort... (Kanske finns idag, jag har inte letat.)

    Efter ett tag la vi ned det generella taggandet. Det tog mer energi än vad det gav under en period när vi hade det väldigt intensivt. Nu när arbetsbelastningen är mer normal kanske vi tar upp det igen, men då med en tydligare plan för vilka taggar vi ska använda.

    Sålla ut visst innehåll
    Som det är nu använder vi det för att märka upp vissa typer av inlägg. T ex har vi under november haft ett mätprojekt där vi kartlagt hur stor del av frågorna vi får som handlar om problem med ljudet. Dessa mejl har vi gett en egen tagg.

    Samla ihop information
    En gång i veckan skickar vi ett informationsbrev till externa apputvecklare, och där taggar vi inlägg som vi vill hänvisa till med appmejl, för att ta bort den taggen så snart det skrivits in i mejlet.

    Bra svar-taggen
    Ett fåtal svar som vi tror kan bli svåra att återfinna, men som vi har på känn att vi kommer att få nytta av i framtiden, taggas med bra svar. Den innebär egentligen inte att svaret är så mycket bättre än många av våra andra svar, utan just att vi tror att de kan vara lite svåra att hitta tillbaka till annars.

    Annika
  • Hej Björn,

    Här kommer svaret från oss.

    1.Hur använder ni taggar idag?

    Vi använder taggar för att förenkla för kunderna att hitta information. Vi märker alltså upp vad inlägget handlar om.
    Efter vår stora vårstädning har vi försökt begränsa oss till max 20 taggar (i dag 16 st.)

    2.Vilka förbättringar skulle göra taggarna nyttigare eller enklare att använda för er?

    Att delar av taggnamnet är sökbart. T.ex taggen kort gör att sökning på kortET eller KODkort kommer upp. På det sättet behöver man inte hela tiden tänka på att använda ett specifikt ord varje gång man svarar på ett inlägg.

    Vi har heller inte kommit underfund med hur vi enkelt ska undvika duplicering. Att man inte behöver tagga med kategorinamnet för att det ska komma upp i en sökning.

    Vanessa
  • Hej Vanessa!

    Kul att ni fortsätter fylla på med svar fast det var ett tag sen Björn ställde frågan.

    Ang. förbättringarna:
    När jag lägger till en ny tagg på ett inlägg och börjar skriva ett taggnamn får jag en dropdown som söker på delar av taggnamn. Menar du någon annan plats eller var det där du menade?

    Att användares sökningar på kategorinamnet ska visa alla inlägg i den kategorin: bra förslag! Det skriver jag upp direkt i vår todo.

    Tack för bra feedback!

    Emil Stenström Produktansvarig
  • Hej Emil

    Nej, jag menar på startsidan i sök bland frågor och svar.
    Att sökorden är så pass begränsade att den endast söker på det specifika ordet man skrivit.

    Söker på kort och bara de inlägg med orden kort kommer upp. Skulle vilja att alternativa inlägg också kommer upp så som kortET eller KODkort.

    Hälsningar

    Vanessa
  • Då förstår jag!

    Söken försöker faktiskt redan idag vara lite smart när det kommer till böjningar på ord. Så sökningar på "kortet" kommer också att träffa "kort". Ett bra exempel på detta är denna sökning: https://kundo.se/org/marginalenbank/search/?q=s...

    Däremot träffar på delar av ord är svårare. Risken när man söker på delar av ord är att man får träffar på helt fel sak. T.ex. så skulle "sammansatta" kunna ge träff på "ansatt" eller "träffar" ge träff på "far", som ju är ett helt andra ord. Eftersom detta är riktigt krångligt att få rätt har vi valt att inte attackera just det just nu.

    Emil Stenström Produktansvarig
  • Ja det har du ju helt rätt i. Dock förutsätter det att man söker på fler ord, varav ett stämmer helt överrens.

    Jag märker att min tankegång är rätt snäv, tack för att du uppmärksammar mig på möjligheterna istället för "problemet"

    Våra kunder kommer högst sannolikt att söka på fler ord / en mening.

    Däremot så ser jag nu att den även är kännslig för stor och liten bokstav som https://kundo.se/org/marginalenbank/search/?q=B...

    eller

    https://kundo.se/org/marginalenbank/search/?q=b...

    Kanske man kan släppa på den spärren?

    Vanessa
  • Hej!

    Det är inget fel på dina tankegångar, helt rätt att rapportera saker som fungerar konstigt! smile

    När jag testar att söka på ett ord så verkar det fungera lika som när man söker på flera. Här är t.ex. en sökning på betalningsanmärkningen, ett ord som inte finns i forumet. Har du några exempel där det betar sig annorlunda?

    Jag ser däremot samma resultat som du på de två exempel du skickar, att taggarna inte beter sig på samma sätt som vanliga ord. Vi har tänkt att taggnamnen ofta är mer specifika, t.ex. förkortningar eller nyckelord som man inte vill ska förändras av sökmotorn. Därav att inte olika böjningsformer räknas med för just taggarna men för alla andra ord.

    Men att den skiljer på små och stora bokstäver känns lite väl hårt, så jag lägger även till den förbättrinen i vår todo. Tack återigen!

    Emil Stenström Produktansvarig

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy