Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Dubbla poster i vårt statistikverktyg

Hej! Vi använder SiteImprove som analysverktyg för vår webb och kopplade nyss på scriptet i Kundo forum för att även kunna mäta statistiken där.

Besöken i forumet registreras som de ska - det märkliga är emellertid att varje besök registreras på två separata url:er.

https://kundforum.varmdo.se/org/varmdokommun/d/sidansnamn registreras, men även:
https://kundforum.varmdo.se/org/varmdokommun/d/sidansnamn/?src=popular

Vad kan detta bero på?
Andreas Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Andreas,

    Du har hittat att alla Kundo-inlägg har två adresser, och så är faktiskt fallet.

    Länken utan src är den som Google och andra sökmotorer ser, och den som jag hoppades att ert statistikverktyg skulle se.

    Länken med src är den från forumets startsida till en inläggssida. Skillnaden på dessa klick är att vi inte vill spara den i statistiken för vilka inlägg som är populärast. Om vi gjorde det skulle det bli självförstärkande eftersom de inlägg som ligger överst skulle bli allt mer populära. Därför har vi lagt på den parametern, och räknar helt enkelt inte sidvisningar som har den.

    Som ett extra trick i det senare fallet så tar vi också bort src=popular från URL:en med javascript när man surfar mot den sidan. Det är för att användaren inte ska dela länkar som sen inte räknas med i popularitetsstatistiken.

    För att statistikverktyg som SiteImprove ska hantera detta rätt så har vi lagt till en -tagg i sidhuvudet på inlägget som ser ut såhär:



    Denna tagg är samma oavsett vilken av de två adresserna som används, och detta ska alltså betyda att alla statistik och söktjänster som ser sidan förstår att det är samma sida som räknas. Vad jag kan se så har SiteImprove stöd för detta - så jag förstår faktiskt inte vad som har gått fel. Har du möjlighet att ta det vidare med SiteImprove:s support? Kanske med en referens till att vi har satt canonical-taggen på vår sida.

    Ledsen för långt svar, men jag ville förklara varför vi gör som vi gör, speciellt som jag inte ser någon enkel workaround från vår sida.
    Emil Stenström Produktansvarig
  • Hej!

    Stort tack för tydligt och heltäckande svar! Vi tar saken vidare till SiteImproves support! Trevlig midsommar!
    Andreas

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy